nuffnang

Usaha Sendiri!!!



Assalammualaikum...hai...
i'm back...
Kali nie sy nak bercerita sedikit pasal 'usaha'. Bukan mudah untuk berjaya dan amat mudah untuk gagal..jadi beringat2 la selalu...bak kate org tua2, 'usaha itu tangga kejayaan'..jadi selalu la berusaha untuk mendapatkan kejayaaan..sy tahu semua oarng menginginkan kejayaan, tapi xsemua yang mendapatkan nya, sebab tue la mesti kena ada 'usaha'..

Usaha nie bukan senang di lakukan...mesti ada pengorbanan, serta ketabahan...bila dah berusaha mestilah bertawakal, kerana x semua usaha yang kita buat untuk mengecapi sesuatu itu menuju kejayaan...Jadi sikap kesabaran perlulah ada di situ..serta jangan senang2 mengaku kalah..sentiasalah berdoa kepada Allah...dan ingat...
" Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin menguji mu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik buatmu...oleh itu jangan menyerah kalah dan bersangka baiklah dalam apa jua keadaan, kerana kasih sayang ALLAh itu mendahului kemurkaannya..."

Sukar untuk menduga kerana dunia sekarang sudah berubah, entahla...ada kala nya orang yang berjaya tidak mendapat tempat yang seharusnya mereka dapat, manakala orang yang tidak berjaya atau kurang berjaya mendapat tempat yang tidak seharusnya mereka dapat...mungkin kawan2 tahu apa yang sy maksudkan di sini...ia nya berkenaan dengan 'org dalam'...di Malaysia ini penggunaan 'org dalam' amatlah berleluasa, seperti 'cendawan tumbuh selepas hujan'...

Saya tidak berapa kisah bila 'org dalam' ini digunakan semasa kerja..tetapi yang tidak sedapnya adalah bila kegunaan 'org dalam' ini di guna kan semasa menyambung pengajian...mana tidaknya, bila seseorang lepasan SPM mahu menyambung pengajiannya ke peringkat diploma, stpm atau matrix seharusnya mengikut kelayakan masing2...tetapi apa yang di lihat sekarang, ramai yang mengunakan 'org dalam' untuk mereka meneruskan pengajian mereka, paling hebat sekali mereka dapat memasuki institusi2 yang hebat seperti, UPM, UKM, USM, UM, UITM, UIA..hal ini tidak adil untuk golongan2 yang cerdik pandai yang sepatutnya menyambung pengajian mereka di institusi2 seperti itu...kesian kepada mereka...di manakah habuan yang sepatutnya mereka terima atas 'usaha' mereka itu..hurm..dunia2...

Seperti yang saya tahu...walaupun di dunia tidak adil buat golongan bijak pandai ini, tetapi keadilan Allah masih ada..jadi jangan lah menyerah kalah, teruskan berusaha selagi berdaya, sy tahu semua org di muka bumi ini berdaya selagi cita2 tidak tergapai..gapailah cita2 itu selagi ia membawa kebahagiaan...Allah Maha adil dan maha mengetahui...ingatlah, sesungguhnya Allah amat mengasihi umat2 Nya...jadi teruskan usaha kamu...amin..

Kehidupan


14 may 2011...2.30 pagi...


Malam nie terasa xboleh tido...hurm..xtahu kenapa...bile pejam je mata teringat zaman masa sekolah, matrix n university...Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar...bila mata xngntok...tngan pun terasa macam nak menaip..then cepat2 bukak blog nie...sebenarnya xtahu nak taip apa...terlalu sunyi sangat malam nie...hurm...

hati ni rasa macam rindu kat kawan2 sekolah dulu...saat2 yang paling best adalah saat2 di sekolah menengah dulu...mana xnyer, kawan sume satu kepala...terasa bahagia sngat time tue...hurm..rindu2..

"Ya Allah, berikan lah aku kekuatan untuk mengharungi segala dugaan di duniaMu ini...sesungguhnya aku adalah hambaMu yang lemah...tunjukkan lah aku jalan menuju kejayaan Ya Allah...jalan menuju keredhaanMu...amin"

Bukan mudah untuk mengecapi kejayaan, dan amat mudah untuk gagal....sekiranya tersalah langkah pasti membawa padah...tambah2han dunia semakin hari semakin maju...so, pemikiran manusia semua semakin hari semakin maju dan kehadapan...sukar untuk kita menjagkakan hari muka...dan sudah tentu kita semua mengimpikan yang terbaik...untuk menjadi yang terbaik memang lah payah...ketabahan, keyakinan, pengorbanan amatlah di perlukan...yang paling penting adalah usahan dan doa hendaklah sentisa berseiringan baru hidup bertambah sempurna...hurm...

Kadang2 kita tidak pernah bersyukur dengan apa yang kita miliki selama ini...Allah jadi kan manusia sama sahaja...tiada lebih tiada kurang...kadang2 kita selalu mengidamkan apa yang orang lain ada dan selalu mengimpikan yang terbaik untuk diri sendiri...dan akhirnya sikap itu memakan diri sendiri akibat terlalu mengikut nafsu dan perasaan...bila diri sudah binasa maka hidup tidak bermakna...so, rosaklah diri kita...hurm..dunia2...

walau apa pun yang terjadi..jgn lah cepat mengaku kalah...bersainglah selagi kita mampu...sy yakin semua manusia mampu bersaing untuk menjadi yang terbaik dari yang terbaik...kerana hidup bersaing ke arah kebaikan adalah amat bagus untuk kesihatan malah dapat memperbaiki kehidupan kita kearah kesejahteraan dari semasa ke semasa..jadi bersainglah wahai kawan2...sekian wasallam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang

Pages

[URL=http://s07.flagcounter.com/more/rQf][IMG]http://s07.flagcounter.com/count/rQf/bg=FFFFFF/txt=00. Powered by Blogger.

nuffnang

Followers

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
"NeVer LeT thE FeAr Of StRiKiNg OuT KeEp YoU FrOm PlAyInG ThE GaMe..."

Music


Template Brought by :

blogger templates