nuffnang

Hutan Amazon, hutan paling digeruni!!!



Amazon, adalah sebuah hutan hujan yang paling terbesar di dunia yang meliputi wilayah seluas 7 juta kilometer persegi dan kawasan nya terletak di 9 buah negara iaitu Brasil, Kolombia, Peru, Venezuela, Ekuador, Bolivia, Guyana, Suriname serta Guyana Perancis. Ia didiami oleh suku kaum asli yang masih tidak mengenal dunia luar, ketika krew helikopter melintasi kawasan tersebut suku kaum asli melakukan sumpitan kearah mereka menyebabkan krew helikopter itu tidak berani untuk turun kebawah kerana tidak pasti apakah yang akan terjadi apabila mereka turun, atau adakah suku asli itu 'memakan manusia'.







Semasa membuat penyelidikan di hutan tersebut, seorang ayah, Mike Warner (73) beserta anaknya, Greg (44) telah menemui Anaconda raksasa yang juga merupakan anaconda terbesar di dunia. Anaconda itu sepanjang 40 meter dengan diameter badan 2 meter.



Lebih dari 1,200 spesis tumbuhan dan haiwan baru di temui di hutan Amazon antaranya ialah Ranitomeya amazonica, iaitu kodok luar biasa dengan berwarna merah di kepalanya dan warna biru di tubuhnya.



Burung kakak tua dikenali sebagai Pyrilia berwarna pelangi yang botak di kepala.



Ikan keli merah kecil serta buta yang juga dikenali dengan nama Phreatobius dracunculus.



Serta yang paling digeruni manusia, iaitu ikan Vampire piranha juga turut terdapat di dalam hutan tersebut, ikan ini mempunyai gigi taring sepanjang 6 inci, ia juga merupakan ikan piranha 'membunuh'.



nota kaki: jgn la sesekali mandi di air terjun hutan amazon ini ..takut terserempak dgn piranha mahu pon anaconda...gerrrr...seram!!


3 comments:

aSLaN said...

awak ini bukan piranha la.. piranha gigi takde taring .. ini macam kategori tiger fish .. huhuuh .. :-))

aSLaN said...
This comment has been removed by the author.
aSLaN said...

katak mcm pakai spek jer:))

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang

[URL=http://s07.flagcounter.com/more/rQf][IMG]http://s07.flagcounter.com/count/rQf/bg=FFFFFF/txt=00. Powered by Blogger.

nuffnang

Followers

Related Posts with Thumbnails

My Facebook

Follow Me

 Add Me  Follow Me

About Me

My photo
"NeVer LeT thE FeAr Of StRiKiNg OuT KeEp YoU FrOm PlAyInG ThE GaMe..."

Template Brought by :

blogger templates