nuffnang

potrait Mona Lisa


Mona Lisa adalah sebuah lukisan potret yang terkenal di dunia yang menggambarkan seorang wanita yang tersenyum manis. Lukisan tersebut dihasilkan oleh seorang pelukis terkenal dari itali bernama Leornardo Da Vinci di antara tahun 1503 hingga 1506. Lukisan asli Mona Lisa yang dianggarkan bernilai berjuta-juta dollar tersebut, kini digantung di dinding Louvre galeri seni lukisan di Paris, Perancis. Mona Lisa juga dikenali dengan nama Lisa Giocondo adalah isteri kepada pegawai tinggi Florence

Lukisan ini dilukis 4 tahun tetapi tidak pernah disiapkan selepas itu. Oleh itu, terdapat sedikit kecacatan pada lukisan ini yang mana jika diperhatikan subjek lukisan ini tidak mempunyai bulu kening dan lukisan latar belakang kelihatan terlalu pudar.Pada abad yang ke 19, potrait Mona Lisa mendapat sambutan yang menggalakkan kerana gerakan simbolik. Lukisan itu seolah-olah satu lukisan mistik yang sukar untuk digambarkan.

Pada 1911, Potrait ini telah dicuri dari Louvre. Pencuri tersebut yang di ketuai oleh Eduardo de Valfierno telah membuat salinan untuk lukisan tersebut serta menjualnya dan mendapat keuntungan yang tinggi. Akhirnya pada tahun 1913,dia ditangkap ketika dia ingin menjual lukisan asli kepada seorang perniaga seni Florence.

Mona Lisa dikenali dengan reaksi berwajah manis serta senyuman yang menawan penuh dengan teka-teki yang berjaya di hasilkan oleh Da Vinci. Mona Lisa sangat popular dengan gelaran
"Mona Lisa’s smile very differently".

4 comments:

semut lelabah said...

lukisan ni memang kaya dengan misteri...

Hanira Rashid said...

yeah!!! betol2...

Liyana said...

kononnya lukisan tu versi wanita pelukis..
baca kat mana tah..

suhaida shukor said...

I never understand why and why they adore this mona lisa potrait, maybe because i dont have the chance yet to look the real potrait infront of my face..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang

[URL=http://s07.flagcounter.com/more/rQf][IMG]http://s07.flagcounter.com/count/rQf/bg=FFFFFF/txt=00. Powered by Blogger.

nuffnang

Followers

Related Posts with Thumbnails

My Facebook

Follow Me

 Add Me  Follow Me

About Me

My photo
"NeVer LeT thE FeAr Of StRiKiNg OuT KeEp YoU FrOm PlAyInG ThE GaMe..."

Template Brought by :

blogger templates