nuffnang

magkuk emas sakti di penghujug pelangi???


Tujuh warna di dalam pelangi adalah terbentuk hasil dari kombinasi cahaya matahari dan titisan hujan. Setiap titisan hujan tersebut bertindak sebagai prisma yang memancarkan warna-warna spektrum berturutan dari merah ke unggu.

Warna-warna pelangi sentiasa tersusun di dalam kedudukan yang sama setiap masa, iaitu merah, jingga, kuning, hujau, biru, biru nila, dan unggu. Waktu yang paling sesuai untuk melihat pelangi biasanya ketika waktu ketika kita selesai mandi petang.

Kawan-kawan, di manakah agaknya penghujung pelangi ya? sebenarnya pelangi tiada penghujungnya dan ia tidak akan berakhir di mana-mana pun. Jika kita melihat pelangi dari atas kapal terbang, kita akan dapat menyaksikan jaluran warna-warna pelangi melingkar dalam bentuk bulatan.

Ada sebuah cerita dongeng pada zaman dahulu mengatakan bahawa kononnya terdapat sebuah mangkuk emas sakti di penghujung pelangi. Tetapi memandangkan tiada siapa yang dapat memastikan tempat letaknya penghujung pelangi, maka sudah tentulah kita tidak akan tahu sama ada andaian itu benar atau sebaliknya...

1 comments:

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

hohoho...dulu2 dalam buku cerita kanak-kanak..tak leh tunjuk pelangi pakai jari telunjuk...nnt kena makan ngan naga..hahaha...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang

[URL=http://s07.flagcounter.com/more/rQf][IMG]http://s07.flagcounter.com/count/rQf/bg=FFFFFF/txt=00. Powered by Blogger.

nuffnang

Followers

Related Posts with Thumbnails

My Facebook

Follow Me

 Add Me  Follow Me

About Me

My photo
"NeVer LeT thE FeAr Of StRiKiNg OuT KeEp YoU FrOm PlAyInG ThE GaMe..."

Template Brought by :

blogger templates